Symposium 18

 Spéléologie aspects sociaux, jeunes, tourisme, aspects économiques
Socio-economic aspects

Session spécialisée : Spéléologie en milieu scolaire
School projects about caves and caving

Direction : Vincent Biot, Alain Jacquet

Editorial board
: Jean-Yves Bort (France), Damien Chigot (France), Francois Masson (France), Fabrice Mourau (France), Philippe Fleury (France), Laurent Garnier (France), Loran Haesen (Belgique), Fadi Nader (France/Liban), Sébastien Rayssac (France), Heros Augusto Santos Lobo (Brésil)

Contact
vincent.biot@ffspeleo.fr

Call for communications : 

Beyond its sporting and scientific aspects, speleology is an activity that contributes to the economic development of territories. For this reason, it comes in different forms. The most popular is the showcaves whose existence is often the result of speleological discoveries. Other forms through karstic trails also participate in this offer. Finally, artificial structures are beginning to emerge in order to overcome the constraints of the natural environment and facilitate an approach to a wide audience. Its practices are often accompanied by educational projects taking place in a school setting.
Thus, depending on the different territorial contexts, a micro-economy is based on visits to caves, karstic landscapes and the practice of caving : the underground and karstic environment becoming an assumed and valued identity.
The papers for this symposium will question and testify to the place of speleology and speleologists in the economic development of territories. It is expected that the papers will deal with the following issues: territorial actors (public authorities, private entrepreneurs) and speleology, speleology as a factor of territorial revitalization, speleology as a vector of identity and a social link.
A specialized session « School projects about caves and caving” is proposed. Through contributions, the aim is to highlight educational projects linked to the practice of caving in schools from nursery school to university: caving and scientific culture, education in the karstic environment for sustainable development, caving and educational success, the fight against dropping out of school and the inclusion of young disabled people.

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Appel à communications :

Au-delà de ses aspects sportifs et scientifiques, la spéléologie est une activité contribuant au développement économique des territoires. Pour cela, elle se décline sous différentes formes. La plus répandue est le tourisme souterrain par la visite de grottes aménagées dont leurs existences résultent bien souvent de découvertes spéléologiques.
D’autres formes à travers des sentiers karstiques participent également à cette offre. Enfin, des structures artificielles commencent à voir le jour afin de s’astreindre des contraintes du milieu naturel et facilitant une approche à un large public. Ses pratiques s’accompagnent souvent de projets éducatifs prenant place dans un cadre scolaire. Ainsi en fonction des différents contextes territoriaux, une micro-économie s’appuie sur la visite de grottes, de paysages karstiques et la pratique de la spéléologie : le milieu souterrain et l’environnement karstique devenant une identité assumée et valorisée.
Les communications pour ce symposium s’attacheront à questionner et témoigner de la place de la spéléologie et des spéléologues dans le développement économique des territoires. Il est attendu des communications qu’elles s’inscrivent dans les problématiques suivantes : acteurs territoriaux (collectivité publique, entrepreneurs privés) et spéléologie, la spéléologie facteur de redynamisation territoriale, la spéléologie vecteur identitaire porteur de lien social.

Une session spécialisée “School projects about caves and caving” est proposée.
A travers les contributions, il s’agit de mettre en avant les projets pédagogiques liés à une pratique de la spéléologie en milieu scolaire de l’école maternelle à l’université : spéléologie et culture scientifique, éducation à l’environnement karstique pour un développement durable, spéléologie et réussite éducative, lutte contre le décrochage scolaire et l’inclusion des jeunes handicapés.

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